17 mars 2025
Guide: Skillnaden mellan däck och däck
Däckmarknaden är en riktig djungel – stor, snårig och svår att navigera i. Micke Czajka, verksamhetsansvarig på Däckcentrum Ängelholm, delar med sig av sina bästa tips inför däckval och ger råd som förlänger livslängden på dina däck - win-win för plånboken.

För gemene man kan det vara svårt att veta exakt vad som skiljer mellan dyrare däckmärken och billigare varianter. Hur ska man egentligen tänka i valet av däck?
– En enkel tumregel är att man bör köpa däck av ett märke man kan uttala namnet på. Nästa regel är att välja premium. Det finns ett antal märken som tillhör det högre segmentet som utvecklar däck med säkerhet i fokus. Ofta är det de däcken som sitter originalmonterade på nya bilar, säger Micke Czajka.
Skillnaden mellan däck och däck märks främst när det är dåligt väder. Enligt Micke Czajka presterar budgetdäck betydligt sämre än premiumdäck när vägbanan är blöt. Orsaken är ofta att budgetdäck är anpassade för den sydeuropeiska marknaden. Gummiblandningen man använder fungerar därmed sämre i vårt kallare och blötare klimat.
”Mer mil för pengarna”
Att snåla in vid valet av däck innebär i praktiken att välja plånboken framför säkerheten, menar Micke Czajka.
– Jag har förståelse för att det blir en stor summa pengar när man ska byta ut fyra däck och att man drar sig för att göra den investeringen. Men i långa loppet blir de dyrare däcken det mest ekonomiska alternativet - du får ut mer mil för pengarna och bilen blir markant säkrare att köra och åka i.
Valet är nu gjort. Hur ska man tänka kring förvaring av sina nya däck?
– Det ska vara mörkt och svalt, så företrädelsevis på ett däckhotell. Gummi är ett naturmaterial som börjar torka och kan få sprickor om det blir för varmt, säger Micke Czajka.
Trots att du förvarar däcken på ett bra sätt åldras de och få försämrade egenskaper över tid. Enligt internationell praxis är däckets livslängd slut efter max tio år. Ofta behöver de bytas tidigare än så. Svensk lag säger att mönsterdjupet måste vara minst 1,6 millimeter. När det gäller sommardäck rekommenderar Micke Czajka minst 3 millimeter. Detta eftersom däcken redan då har försämrade köregenskaper som exempelvis kan leda till vattenplaning.
När det snackas livslängd på däck nämns ofta balansering och rotation, har du några råd kring detta?
– Vissa verkstäder rekommenderar balansering var tusende mil - förenklat kan man säga att det behövs när man känner vibrationer i bilen. Vad gäller rotation av däcken gör vi inte det hos oss. Förr pratades det om att det var bra att rotera däck genom att placera dem på annan plats vid varje byte för att få ett jämnt slitage, men nu är regeln att de bästa däcken alltid ska sitta längst bak. Då får man bästa möjliga grepp. Detta gäller alla bilar, säger Micke Czajka.
Fortfarande osäker på hur du ska tänka kring valet och hanteringen av däck?
Varmt välkommen att prata med oss på Däckcentrum!