Däck

Vi säljerde flesta fabrikaten på den svenska marknaden. Inför varje säsong har vi oftast några fabrikat som vi satsar lite extra på. Nu finns priserna på vinterdäck för säsongen 2016-2017!!

Priser på de vanligaste storlekarna hittar du här. För andra fabrikat och storlekar kontakta någon av våra verkstäder.

Några av fabrikaten vi jobbar med:  Nokian, Continental, Pirelli, Vredestein, Yokohama, Good Year, Michelin, Gislaved, Maxxis, Cooper, Hankook, Bridgestone, Boss, Bandag.

När skall man byta till sommar/vinterdäck?

Bilen skall vara utrustad med vinterdäck i perioden mellan 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag. Som godkänt vinterdäck räknas ett däck som är särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ”Mud and Snow”. Man får köra med dubbdäck mellan 1 oktober och 15 april.

Dubbat eller odubbat?

Vinterdäck är en säkerhetsdetalj. Därför är det viktigt att göra sitt val efter de körförhållanden man har. Det finns tre typer av vinterdäck: Dubbdäck, Dubbfria däck för nordiska förhållanden och dubbfria däck för mellaneuropeiska förhållanden.

Dubbdäck har vanligtvis bättre grepp än dubbfria vinterdäck på isiga vägar.

Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden bättre. Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med dem för mellaneuropeiska förhållanden.

Sommardäck är aldrig ett alternativ till dubbfria vinterdäck. Gummiblandningen i sommardäck är anpassad efter sommarförhållanden, vilket gör att sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Omvänt fungerar dubbfria vinterdäck dåligt på sommaren.  

Mönsterdjup

 Minsta tillåtna mönsterdjup på både sommar- och vinterdäck är 1,6 mm i huvudmönstret i de mittersta 75% av slitbanans bredd. Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars måste dock mönsterdjupet vara minst 3 mm och däcken skall då också vara godkända vinterdäck.  På lastbil gäller 5 mm vid vinterväglag.

 Hur fort ett däck slits beror på många faktorer.  Typ av gummi, lufttryck och hur man framför fordonet. Bilar får större och kraftigare motorer vilket gör att däcken slits fortare än för några år sedan.

Lufttryck

För lågt tryck i däcken leder till snabbare slitage, större risk att krocka och högre bränsleförbrukning.

Snabbare slitage: Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med en fjärdedel. Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras. Att slita ut däck i förtid kostar pengar och är dåligt för miljön.

Risk för olyckor: Det är lufttrycket i däcken som bär bilen, inte däcket i sig. Vid en undanmanöver kan fel lufttryck göra att man råkar ut för en allvarlig olycka som inte alls hade behövt inträffa om man haft koll på sina däck.

Högre bränsleförbrukning: Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent. För en normal bilist innebär det 400–500 kronor extra om året. För en lastbilschaufför eller ett åkeri blir kostnaden mycket större. Om alla körde med rätt lufttryck skulle också utsläppen av växthusgaser minska betydligt.

Kolla så däcken ser okej ut varje gång du tankar. Mät lufttrycket en gång i månaden. Se i bilens, lastbilens eller bussens instruktionsbok vilket lufttryck du ska ha. Tänk på att öka lufttrycket när du har mycket last eller flera passagerare. Lufttrycket ska alltid mätas på kalla däck. En sak som hjälper till att hålla rätt tryck är att ha nitrogen i däcken i stället för vanlig luft. Med nitrogen i däcken har du rätt lufttryck i däcken i upp till tre till fyra gånger längre tid. Läs mer om nitrogen här!

Dimensioner, hastighetsklasser och belastningsindex.

Storleken på ett däck anges oftast så här: 195/65R15 eller 195/65-15. Dessa siffror står för däckets bredd på det bredaste stället (195), höjden i % av bredden (65 (% av 195)) och fälgens diameter i tum (15). R står för radialdäck.

Om man skall byta däck och fälgdimension måste man tänka på hjulets rullomkrets och inte minst belastningsindex. Man får byta om hjulet inte sticker utanför den ursprungliga stänkskärmen eller tar i någon chassidel vid full fjädring eller fullt rattutslag efter bytet. Man får dock inte göra bytet om köregenskaperna försämras väsentligt.

Däckets belastningskapacitet anges med siffror direkt efter storleksbeteckningen, t.ex. 195/65R15 91H. 91 står för den vikt som däcket maximalt kan belastas med vid referensrycket 250 kPa (290 kPa för XL-extra load). Den belastning som bilens originaldäck har är ett minimum för vad som får användas. Bokstaven H anger den maximala hastighet som däcket klarar av under lång tid (H= 240 km/h). Det ger även en indikation på däckets övriga egenskaper så som: grepp, riktningsstabilitet, rullmotstånd, våtgrepp o.s.v. Se tabeller nedan.

Tabell över belastningsindex

Loadindex

Kilo

Loadindex

Kilo

Loadindex

Kilo

Loadindex

Kilo

Loadindex

Kilo

69

325

79

437

89

580

99

775

109

1030

70

335

80

450

90

600

100

800

110

1060

71

345

81

462

91

615

101

825

111

1090

72

355

82

475

92

630

102

850

112

1120

73

365

83

487

93

650

103

875

113

1150

74

375

84

500

94

670

104

900

114

1180

75

387

85

515

95

690

105

925

115

1215

76

400

86

530

96

710

106

950

116

1250

77

412

87

545

97

730

107

975

117

1285

78

425

88

560

98

750

108

1000

118

1320

Index*

Km/h

Index*

Km/h

Index*

Km/h

L

120

Q

160

V

240

M

130

S

180

W

270

N

140

T

190

Y

300

P

150

H

210

Z

>240

 

 

 



*) Index = Hastighetsindex

Källor:

Däckbranschens informationsråd www.dackinfo.se ,

Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO) www.stro.se

Transportstyrelsen  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/

Däckspecialisternas riksförbund   www.drf.se